lauantai 4. heinäkuuta 2015

Anne Tyler Jää hyvästi






Olen lukenut Anne Tylerin vanhempaa tuotantoa, mutta vähään aikaan en ole lukenut hänen kirjoja. Tyleriltä on suomennettu peräti 12 teosta, joista hyllyssäni näyttää olevan kuusi. Jää hyvästi on Tylerin viimeisin suomennettu kirja.

Jää hyvästi on aviomiehen tilitys, kun hän jää yksin aivan yllättäen. Aaron Woolcott ja Dorothy Rosales ovat torailleet keskenään ja kumpainenkin on vetäytynyt omiin oloihinsa. Vaimoa kohtaa onnettomuus terassilla ja hän menehtyy puun kaatuessa talon päälle. Aihe on surullinen, mutta Tyler saa lukijan mukaansa humoristisella otteella ja aiheen taitavalla käsittelyllä.

Vaimon kuoltua Aaron törmää Dorothyyn kadulla ja luulee seonneensa. "Tapaamisia” tapahtuu vastaisuudessa eri paikoissa. Hienovaraiset kohtaamiset ovat Aaronin tapa hyvästellä kumppaninsa. Aaron haluaisi olla rauhassa ja työstää suruaan omalla tavallaan, mutta läheiset eivät anna hetken rauhaa.


Hän oli noin seitsemän metrin päässä minusta, kujan laitimmaisella reunalla, enkä ollut varma näkikö hän minut. Hän kyllä katsoi minun ikkunani suuntaan. Hänen kätensä roikkuivat tyhjinä pitkin kylkiä eikä hänellä ollut olkalaukkua. Siitä syystä hän vaikutti siltä, ettei hän tiennyt miten päin hän olisi. Hän vaikutti melkeimpä eksyneeltä. Hän näytti siltä, ettei tiennyt minne mennä seuraavaksi.

Kirjan tapahtumamiljöönä on Baltimore ja ajankohtana vuodet 2000–2009. Kirjan teemoja ovat surutyö, kuolema, selviytyminen ja luopuminen. Aaron ei ole yksin, sillä hänellä on hieman liiankin välittävä sisar, auttavaiset naapurit ja huolehtivaiset työkaverit. Aaron on kolmekymppinen kustannustoimittaja, mutta vaikuttaa huomattavasti vanhemmalta. Dorothy oli miestään kahdeksan vuotta vanhempi. Aaron kuvailee itsensä vaatimattoman oloiseksi mieheksi ja antaa hieman pedantin ja samalla rassukan miehen kuvan itsestään. Hänellä on ylevä suhtautuminen vaimoonsa ja hieman ihmettelevä asenne, kuinka hän onnistuikin saamaan lääkärivaimon. Avioliitto on ollut rauhaisa ja onnellinen.
Minulla oli ollut tapana leikitellä ajatuksella, että kun kuolemme, saamme vihdoin nähdä miten merkityksellinen elämämme oli. Ikinä ei ollut juolahtanut mieleeni, että sen saisi tietää, kun joku toinen kuolee.
Jää hyvästi on aiheestaan huolimatta huomiseen uskova selviytymisromaani. Elämä vie myös siskoa, sillä Nandina löytää elämälleen uutta sisältöä, joka antaa myös Aaronille tilaa. Tyler kertoo kauniin tarinan, siinä ei ole mitään liian vähän eikä mitään liikaa. Tarina on tarpeeksi raadollinen, kun miettii kirjan teemaa eli siihen ei kaipaa lisäväriä.

Jää hyvästi rakentaa hellän sillan tulevaan. Ilman huomista tarina velloisi liikaa pateettisuudessa. Toisaalta lopusta voi pitää tai olla pitämättä. Tällä tavalla se elämä kuitenkin kulkee. Kirjan kansi on hieman arveluttava, mutta Otavan kirjastoon kuuluminen vakuuttaa kirjan tasoa ainakin minun kohdalla. Suosittelen tämän lämmintunnelmallisen kirjan lukemista. Jää hyvästi on myös erinomainen aloitus kirjailijan tuotantoon tutustumiselle.

Anne Tyler Jää hyvästi
Alkuperäisteos The Beginner's Goodbye (2012)
Suomentaja Jaana Kapari-Jatta
2. painos 2013 Otava. Otavan kirjasto-sarja. Kotikirjasto

Kirjan ovat lukeneet myös mm.

P. S. Rakastan kirjoja

Mari A
Marjatta 

4 kommenttia:

  1. Olen lukenut tämän alkukielellä, ja pidin. En ole pitänyt kaikista lukemistani Tylerin kirjoista (esim. Nooan kompassista), mutta tämä pieni kirja viehätti minua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, minä tunsin samoin. Olen lukenut jotain, mutta en osannut nostaa mitään lukemaani erikoisempaan asemaan. Tämä pienoisromaani vaikutti minuun paljon enemmän. Tyler on jotenkin hajuton ja mauton, siksi toinkin tämän kirjan blogiini, koska pidin tästä.

      Poista
  2. Minulle Tyler on yhtä kuin Päivällinen koti-ikävän ravintolassa. Sen luin joskus vuosia vuosia sitten ja hänestä minulle tulee aina juuri tuo teos mieleen, vaikka pari muutakin olen häneltä lukenut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla on joitakin kirjoja häneltä, mutta hän on jättänyt vaisun jäljen minuun. Tämä paransi huomattavasti käsitystäni.

      Poista

Ilahduta minua kommentilla!