sunnuntai 22. marraskuuta 2015

Naiskirjailijoiden kirjoja




Joitakin vuosia sitten blogeissa on listailtu sadan naiskirjailijan listoja. Sara on listannut 100 naiskirjailijaa, josta sain ideani. Mustikkakummun Anna   on käyttänyt otsaketta Naiskirjailijoiden kirjoja, jonka minäkin valitsin omaani.

En tavoittele omassani lukumäärää, joten listaan jonkin verran ja täydennän. Kirjailijoiden nimilista ei ole kovin informatiivinen. Listaan kirjailijoita, jotka ovat minulle tärkeitä. Voin sanoa, että nämä kirjat
olen lukenut. En halunnut tehdä sillisalaattia, johon olisin haalinut kirjailijoita eri genreistä, vaan toivoakseni onnistuessaan listassani kulkee jokin punainen lanka. Olen hyväksynyt vain muutaman lastenkirjan tai dekkarin mukaan. Runojakin uupuu. Olen merkinnyt kirjailijan ja teoksen *:llä, jos olen tuomassa ko. teoksen jossain vaiheessa blogiini.  Tällainen voi olla Aallot, sillä hankin sen viimein pitkäkyntisen matkaan lähteneen tilalle.

Listani on aakkosjärjestyksessä (hah, toivottavasti)  ja toivottavasti antaa tuntuman, että jokainen on ansaitulla paikallaan ajan kanssa harkittuna. Ajan kanssa, sitä saat miettiä, mitä tarkoitan tuolla. En ole rötkeltänyt tätä listaa, osaisin tehdä tämän unissani, olen elänyt tämän kanssa. Iloitsen löytäessäni uuden nimen tähän, mutta… harvoin niin käy. 

Tältä listalta on myös hyvin vaikea keikahtaa pois. 
 
Naiseudella sinänsä ei ole minulle meriittiä, olisin voinut listata yhtä hyvin ensin miehet. Tiedostamattomasti saatan suosia naisia tai... Tuttuni ärsyttävä mies kiteytti ajatukseni kirjastostani, että naisvaltainen kirjallisuus on korostunut kirjoissani. Ehkä Simone de Beauvoir aiheutti hänessä näppylöitä.  Olen listannut huomioimatta minkäänlaisia määritteitä kuten kotimainen, palkittu, elävä, maahanmuuttaja tms. Listani tarkoitus ei ole kertoa, että olen lukenut 100 naiskirjailijaa, ei missään tilanteessa. Tarkoitukseni on kertoa, että näillä lukemillani naiskirjailijoilla on ollut sanottavaa, että nämä minun on kannattanut lukea ja nostaa framille.  Ja voi olen lukenut paljon turhaakin, huonoakin. Olen jättänyt tarkoituksella pois pääosan rikosromaaneista.  Useamman kirjan olen saattanut merkitä kirjailijan kohdalle osoittamaan, että olen lukenut kirjailijan laajemmin suomennetun tuotannon. 

Omistan nämä kirjat ellei kirja löydy tästä listauksestani. 

Jäin miettimään tuota naiseutta ryppyotsaisena. Tein miesten vastaavan listan. Tein sen hetkessä ja pääsin sataan. Olin varsin suopea dekkareille, myös äsken luetuille. Jotakin oivalsin listauksia tehdessä eli miesten lista olisi suppeampi, jos huomioisin vain helmet. Yritän sovitella adjektiivejä tilanteeseen, mutta en keksi. Taidankin todeta, etä naisten kirjoittamisissa kirjoissa on jotain enemmän minulle. Määrällisesti olen lukenut ehkä enemmän mieskirjailjoiden kirjoja, mutta laadullisesti....

Laitan linkin Virginia Woolfin, koska sen blogiteksti liittyy myös tähän. Tästä tekstiin. Elämäkerrat lisään myöhemmn.




Woolf, Murdoch, Idström, Mazzarella

  1. Alcott Louisa M. Pikku naisia
  2. Atkinson Kate Elämä elämältä
  3. Atwood Margaret Sokea surmaaja, Uusi maa, Herran tarhurit, Oryx ja CrakeYli vedenKivettyneet leikit
  4. Austen  Jane Ylpeys ja ennakkoluulo, Kasvattitytön tarina
  5. Barbery Muriel  Siilin eleganssi 
  6. Beauvoir Simone de Murtunut nainen 
  7. Bernheim  Emmanuèle Hänen vaimonsa toinen nainen
  8. Blixen Karen Talvisia tarinoita 
  9. Brontë Emily Humiseva harju 
  10. Brookner Anita Rantahotelli 
  11. Burnett Frances Hodgson Salainen puutarha 
  12. Byatt A. S. Riivaus 
  13. Bärman Annikki Kivimetsän tuolla puolen 
  14. Chopin Kate Herääminen 
  15. Duras Marguerite Lol V. Steinin elämä 
  16. Eliot George Mylly joen rannalla 
  17. Elizabeth Gaskell Cranfordin naiset 
  18. Ehnqvist Johanna Isää ei enää ole*
  19. Ferrante Elena Hylkäämisen päivät
  20. Flašar Milena Michiko Kutsuin häntä Solmioksi 
  21. Fletcher Susan Noidan rippi 
  22. French Marilyn Naistenhuone 
  23. Gaitskill Mary Kaksi naista ruma ja kaunis
  24. Gallay Claudie Tyrskyt 
  25. Gordon Barbara Tanssin niin nopeasti kuin voin 
  26. Grayson Emily Huvimaja
  27. Gröschner Annett Vappuaatto *
  28. Harkness Deborah Lumottu  
  29. Hauru Hanna Tyhjien sielujen saari 
  30. Heberlein Ann En tahdo kuolla, en vain jaksa elää 
  31. Hoffman Alice Punainen puutarha 
  32. Honkasalo Laura Perillä kello kuusi
  33. Houston Nancy Kiitospäivän illallinen 
  34. Hulkko Johanna Säikeitä Pietarista *
  35. Idström, Annika Sinitaivas, Isäni rakkaani * 
  36. Illoinen Eva Iltapäivällä tuli levottomuus
  37. Ingström Pia Äitiä ikävä *
  38. Issakainen Helmi Ihmeelliset helmet 
  39. Itäranta Emmi Kudottujen kujien kaupunkiTeemestarin kirja 
  40. Jaffe Neljä naista, Luokkakokous, Luokkakokouksen jälkeen
  41. Joyce, Rachel Harold Fryn odottamaton toivioretki, Miss Queenie Hennessyn rakkauslaulu 
  42. Kallas Aino Sudenmorsian 
  43. Karna Mirja Neljä valkoista koiraa Santiagon tiellä
  44. Kaukonen Katja Kohina 
  45. Kharitidi Olga Kultavuorten shamaani 
  46. Kilpi Eeva Ihmisen ääni 
  47. Konkka Anita Unennäkijän muistelmat
  48. Krohn Lena Datura, Mitä puut tekevät elokuussa, Tainaron, Erehdys
  49. Lahiri Jhumpa TulvaniittyKaima
  50. Lehtimäki Helena Minä Helinä Rautavaara 
  51. Lesbre Michèle Punainen sohva 
  52. Lessing Doris Kultainen muistikirja, Erittäin kissamaista
  53. Li Yiyun Yksinäisyyttä kalliimpaa
  54. Linde Heidi Jo nyt on! * 
  55. Loos Anita Herrat pitävät vaaleaveriköistä 
  56. MacDonald Ann-Marie Armon yö, Linnuntietä 
  57. Mansfield Katherine Puutarhakutsut 
  58. Maraini Dacia Mykkä herttuatar * 
  59. Margaret Craven Kuulin pöllön kutsuvan 
  60. Mazzarella Merete Aurinkokissan vuosi*,  Elämä sanoiksiPääsiäinen 
  61. McBride Regina Ennen sarastusta 
  62. Michaels Anne Kiven kantajat, Routaholvi 
  63. Montgomery L. M.  Pieni runotyttö
  64. Munro Alice Nuoruudenystävä
  65. Murdoch Iris Kello, Meri, meri 
  66. Némirovsky Irène Sunnuntai, Veren polte 
  67. Niffenegger Audrey Aikamatkustajan vaimo, Hänen varjonsa tarina 
  68. Oates Joyce Carol Putous, Blondi 
  69. O'Brien Edna Maalaistytöt 
  70. Ohlsson Kristina Daavidintähdet, Varjelijat 
  71. Ovaldé Véronique Mitä tiedän Vera Candidasta 
  72. Parras Tytti Pensionaatti
  73. Phillips Jayne Anne Murhenäytelmä
  74. Racliffe Ann Udolpho 
  75. Redmon Anne Musiikki ja hiljaisuus 
  76. Rhys Jean Huomenta, keskiyö 
  77. Sagan Françoise Tervetuloa, ikävä 
  78. Saisio Pirkko Elämänmeno, Signaali 
  79. Sampakoski Taina Ikoni
  80. Sand George Talvi Mallorcassa , Taiteilijattaren tarina
  81. Schalansky Judith Kirahvin kaula *
  82. Seton Anya Avalon  
  83. Shields Carol Kivipäiväkirjat 
  84. Shin Kyung-sook Pidä huolta äidistäsi 
  85. Siekkinen Raija Häiriö maisemassa
  86. Silko Lelie Marmon Riitti 
  87. Simonsuuri Kirsti Pohjoinen yökirja 
  88. Sinervo Helena Runoilijan talossa 
  89. Snellman Anja Lyhytsiipiset, Antautuminen*
  90. Spencer Elizabeth Myöhäinen vieras, Kohtaus Firenzessä 
  91. Steinsdóttir Kristin Omaa tietä  
  92. Södergran Edith Runoja 
  93. Tikka Eeva Hiljainen kesä 
  94. Trotzig Birgitta Liejukuninkaan tytär *
  95. Tyler Anne Jää hyvästi 
  96. Ulitskaja Ljudmila Tyttölapsia, Vihreän teltan alla,  Iloiset hautajaiset 
  97. Vartio Marja-Liisa Tunteet 
  98. Waters Sarah Vieras kartanossa 
  99. Wallis Velma  Kaksi vanhaa naista 
  100. Weisenberger Lauren VIP-ihmisiä *
  101. Wentworth Patricia Askelkivet 
  102. Wolf Christa Erään naisen elämä
  103. Wolitzer Meg Kuulen sisareni kutsuvan 
  104. Woolf Virginia  Vuodet, Aallot* 

8 kommenttia:

  1. Kiitos Ulla, hieno lista, taidan tehdä oman sekä miehistä että naisista :) Olen siirtynyt suomalaisiin kirjailijoihin ainakin tänä vuonna, joten listaltani löytyy tietysti Sofi Oksanen ja Katja Kettu, Leena Lander ja Pirkko Saisio, Kristiina Vuori, Milja Kaunisto, Heli Laaksonen ja ilman muuta Kirsi Kunnas ja Tove Jansson. Minun on siis pakko tehdä suomalaisista naiskirjailijoista lista :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa Mai, sitten mä opin sun blogista kotimaisia kirjailijoita ja uskallan perässä.

      Leena Lander, haluaisin lukea muutaman kirjan häneltä. Luulen, että pitäisin. Oletko sinä lukenut Annika Idströmin Isäni rakaani? Vuori kiinnostaisi, mutta kirjojen paksuus kauhistuttaa minua. ellen nyt sekoita tekijää.

      Pirkko Saisiota olen lukenut Elämänmenosta lähtien. Tietenkin Kunnas ja Jansson, jälkimmäinen jo asuinpaikkani takia.

      Poista
    2. Idströmin kirja vaikuttaa tutulta, mutta pitäisi lukea taustateksti.
      Landerin Tummien perhosten koti on huikea ja oli muistaakseni Finlandiaehdokkaana ilmestymisvuonna, tosin Lander on ollut useamman kerran ehdokkaana.
      Vuoren kirjat ovat täydellisiä historiallisia kirjoja, joista löytyy noituutta ym. Suosittelen. Ensi vuonna ilmestyy viides kirja.
      Anja Snellman jäi sanomatta.

      Poista
    3. Tuntuuko tutulle: Näin alkaa Idströmin Isäni rakkaani. Minulla ei ole isää. Minun isäni on kuollut. Ja sitten hän seisookin tämän räkäkapakan, jota Sea Stariksi kutsutaan, eteisnaulakon edessä ja katsoo minua....

      Totta Anja. En oikein jaksa lukea nykyjuttuja Sonja O:sta, se aika ei palaa koskaan, se kirja oli kova juttu. Luen Anjan kirjoja ja bloggankin uusimman.

      Auch Vuori, täytyykin harkita uudestaan... Landerin aion tutkia. Ja onhan näitä paljon Anita Konkka, Siekkinen jne.

      Poista
  2. Melkoinen lista.
    Minä olen lukenut listaltasi vain kolme teosta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen lukenut lapsesta lähtien. Ajatteles, en ole tehnyt ikinä sukkia, en tiennyt päätyväni maalle metsän keskelle. En ole koskaan tehnyt vanttujakaan. Myssyn tein koulussa.

      Ja jos satut lukemaan edellisen postauksen, jossa on haastevastaukset, niin pyörittelet päätäsi entistä tiuhemmin. Ihailen muiden tekemisiä. Haluaisin kauniit, vaaleat villasukat.

      En yleensä tuo blogissani puolisoani esille, koska tää on mun blogi. Elän ihan itseni kautta. Voin kertoa, että sanailin jotain, kun puolisoni pystytti näyttelyä. Siinä oli jokin liivi ja erilaisia vanttuja. Mietin, että miten ne liittyy sieninäyttelyyn. Olen kuitenkin oivaltava tapaus ja niin minä ymmärsin, että hän tehnyt ne itse koneella. Ajattelin, että kiva että sinulla on aikaa. Pikku hiljaa ymmärsin, että langat olivat vieneet enemmän aikaa, että hän oli värjännyt ne sienillä.

      Poista

Ilahduta minua kommentilla!