lauantai 13. elokuuta 2016

Naisten aakkoset M


Tarukirjan haaste jatkuu ja vuorossa Naisten aakkoset ja M. Päätin hyödyntää tämän sadepäivän ja päivittää aakkosia.  M, S, V ja W vaikuttavat olevan suosikkikirjaimiani.


M
Kuka on suosikkikirjailijasi?
M-kirjain on runsaudensarvi. Miten ihmeessä tehdä valintaa?  

M tuo mieleen Katherine Mansfieldin Puutarhakutsut ja Kanarialinnun ja toisaalta   Lucy M. Montgomeryn ihanat kirjat pitää muistaa ja  Kate Mortonin kirjat vaativat paikkansa myös

Valitsen nyt Mortonin, sillä odotan niin innokkaana hänen uutta syksyllä ilmestyvää teosta lukuun. Hylätty puutarha ja Paluu Rivertoniin ovat minulle rakkaimmat.


Katherine Mansfieldin novellit ovat kauniita, vaikka en ole novellien ystävä. Aloitin tutustumisen Puutarhakutsuista ja ihastuin niihin. Aikoinaan löysin kirjailijan Virginia Woolfin kautta.


2. Kuka nainen joltakin muulta kulttuurin alalta on suosikkejasi?
Marilyn Monroe Tämä ei tarvitse selittelyjä. Olen kerännyt hänestä kertovia kirjoja. Madeleine Peyroux on suosikkini musiikissa.


3.  Kaksi vaihtoehtoista kysymystä (voit tietysti vastata molempiin, jos haluat): 
b) Kenet suursuosikkisi haluaisit nostaa esille? 

Mietin Merete Mazzarellan ja Toni Morrisonin välillä ja luulen, että Morrison muodostuu minulle tärkeämmäksi ajan mittaan. Olen vasta tutustumassa kirjailijan tuotantoon, kun taas olen lukenut Mazzarellan suomennetun tuotannon. Suosikkejani ovat mm. Pääsiäinen, Illalla pelataan Afrikan tähteä ja Juhlista kotiin.   

Tiesin tämän kirjaimen hankalaksi, joten pelastin jo aiemmin tästä kirjaimesta Iris Murdochin I-kirjaimeen.



 Luoja lasta auttakoon on upea kirja. Olen blogannut sen täällä.  Muita en ole tuonut blogiini. Hänen suomennetun tuotannon haluan lukea kokonaisuudessaan. Ehkä tuon jonkun muunkin blogiini.
 

Naisten aakkoset:

A, B, C, D, E, F,, G, F, H, I, J, K, L

Huom. Päätän Naisten aakkoset tähän kirjaimeen toistaiseksi tai kokonaan.

4 kommenttia:

  1. Minulla on juuri luvussa Mortonin Hylätty puutarha, ja se on ollut yllättävän viihdyttävää luettavaa. Morrison on hieno kirjailija. Jazz jäi minulta kesken viime talvena, mutta vain koska en ehtinyt antaa sen upealle tekstille riittävästi aikaa. Uusi yritys tänä syksynä :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huomasin Goodreadsissa, että luet Hylättyä puutarhaa. Muistan oman lukuhetkeni kesän lämmössä, nyt minua ei saisi mikään ulos. Minä nautin tuosta kirjasta.

      Morrison vaatii aikaa ja haluan lukea ne rauhassa. Olen hankkinut kirjat vähitellen ja varmaan jonkun tuon blogiini.

      Poista
  2. Paluu Rivertoniin oli kyllä ihana, muut Mortonit on vielä lukematta. Toni Morrisonia on myös pitänyt lukea jo kauan aikaa, mutta aina jäänyt. Juuri tänään näin kirpparilla parikin hänen kirjaansa, mutta jätin ne kuitenkin sinne muiden löydettäviksi. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinulla on ihana Morton lukematta eli Hylätty puutarha. Meillä Morrison ei liiku, en ole löytänyt varmaan yhtäkään Morrisonia täältä kirppareilta. Eilen löysin yhden Nobelin ja otin mukaan Coetzeen Elizabeth Costellon. Täällä liikkuu vanhoja ja aika huonokuntoisia kirjoja.

      Poista

Ilahduta minua kommentilla!